Organisatie
Doelstelling en werkzaamheden
Stichting De Witte Pomp werd in 2019 opgericht door theatermaker en poppenspeler Meike van den Akker. De Witte Pomp is een vernieuwend theaterlaboratorium dat zich specialiseert in poppen- en objectentheater. De Witte Pomp initieert en creëert beeldende theatervoorstellingen waarin poppenspel, muziek en beeldende kunst worden geïntegreerd door een team van spelers, musici en andere makers. Met deze cross-over-aanpak wil De Witte Pomp nieuwe wegen vinden om actuele maatschappelijke thema’s te vertalen naar theatrale kunstuitingen die impact hebben op een breed publiek. Een rode draad in het werk is de fascinatie voor de veerkracht en de verbeeldingskracht van de menselijke geest.
Financieringsactiviteiten
De beheers- en projectkosten worden gedekt door inkomsten uit publieksinkomsten van de voorstellingen en activiteiten. Aanvullend worden de kosten gedekt door donaties van subsidiënten, vermogensfondsen op projectbasis en bijdragen van coproducenten.
Bestuur
Het bestuur ziet toe op het op verantwoorde wijze organiseren en uitvoeren van de projecten en de financiering daarvan. Het bestuur van Stichting De Witte Pomp werkt onbezoldigd en ontvangt ook geen vergoeding voor reiskosten. Stichting De Witte Pomp onderschrijft ook de Governance Code Cultuur en de Code Culturele Diversiteit. De stichting heeft geen personeel in vaste dienst, maar werkt op projectbasis met een project begroting, met meestal zzp'ers ingehuurd per project. Daarvoor wordt uitgegaan van de CAO theater en Dans met een ZZP toeslag.
Vaste Kern

Meike van den Akker
Artistiek initiator
Meike heeft bijna twintig jaar ervaring in de discipline poppen- en objecttheater, waarvan tien jaar als artistiek leider van Tg. Winterberg. Vanaf 2013 werkt ze als freelance theatermaker, speler en poppenbouwer bij verschillende theatergezelschappen, waaronder Het Nationaal Toneel, Opera2Day, Ulrike Quade Company, Het Houten Huis en Nationale Opera & Ballet. Ook speelde ze de pop uit de kleuter- en peuterserie van de NTR serie'Dropje'.
Van den Akker is een gedreven en oorspronkelijke theatermaker: brutaal, origineel en onconventioneel. Ze beheerst verschillende poppenspeltechnieken, vermijdt de platgetreden paden en schuwt beladen, grote onderwerpen niet. Haar werk is beeldend, grimmig en altijd doorspekt met humor. Haar voorstellingen gaan uit van persoonlijke fascinaties, die de ontroering en poëzie van het bestaan omvatten. Maar ook confronteren met destructie, lelijkheid en de onvolkomenheid van de mens.

Dirk Peter Kölsch
Muzikaal leider
Dirk-Peter Kölsch is drummer, muzikant en componist. Hij wordt in de muzikale wereld als inspirerende, attente (mede)muzikant en creatieve geest gewaardeerd. Zijn initiërende energie en onconventioneel geluidsontwerp zorgen er voor dat hij internationaal werkt. Kölsch speelt met multinationale bezettingen op grote podia over de hele wereld. Hij stond met Lenine in Central Park in New York en speelde op festivals in Rio de Janeiro, Shanghai, Seoul, Moskou, Montreal, Islamabad, Perugia, Oslo en Boedapest.
Naast zijn activiteiten als uitvoerend muzikant schrijft hij ook regelmatig muziek voor theater en films. Op dit moment werkt hij samen met o.a. Eric Vloeimans, Martin Fondse, Meret Becker, Underkarl en Jörg Brinkmann Trio. In het verleden werkte hij met Lenine (BRA), Matthew Herbert (GB), Jasper van’t Hof (NL), Peter Brötzmann (D) en vele anderen.

Caecilia van Stigt
Zakelijk Leider (a.i.)
Caecilia van Stigt is zeer ervaren op het gebied van management en fondsenwerving. Haar interesse voor de discipline poppenspel en beeldend theater heeft ze ontdekt als assistent zakelijk leider en later bestuurslid bij het Speeltheater Holland en als fondsenwerver bij Het Houten Huis. Van Stigt heeft een betrouwbare en realistische kijk bij het uitwerken en realiseren van projectplannen. Zij ondersteunt eveneens bij het formuleren en aanscherpen van de grote beleidslijnen. Ze is als interim zakelijk leider verbonden aan De Witte Pomp.